تمرینات استقامتی برای سلامتی مفیدتر از ورزشهای مقاومتی هستند

13 اکتبر 2021 - بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، ورزش های استقامتی مانند دوچرخه سواری یا دویدن برای سلامت انسان مفیدتر از ورزش های مقاومتی مانند وزنه برداری هستند.

میتوکندری اغلب به عنوان نیروگاه سلول ها شناخته می شود. افزایش فعالیت میتوکندری، که پس از ورزش رخ می دهد، می تواند به بهبود سلامت کلی متابولیک کمک کند. سلامت متابولیک خوب به معنی سطح ایده آل قند خون، کلسترول، فشار خون و دور کمر است. از سوی دیگر، سلامت متابولیک ضعیف به این معنی است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سکته مغزی افزایش می یابد. به همین دلیل است که افراد به انجام فعالیت بدنی قوی، در این مورد تمرینات استقامتی، تشویق می شوند.

محققان بیمارستان دانشگاه کارولینسکا و دانشگاه لینکوپینگ در سوئد نشان دادند که تمرینات استقامتی غلظت برخی از پپتیدهای مشتق شده از میتوکندری(MDPs) را در خون- از جمله پپتید Humanin- افزایش می دهند که می تواند منجر به افزایش طول عمر و سلامت متابولیک شود. لازم به ذکر است که میزان MDPs در خون، در بیماریهای مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کلیه تغییر می کند. آنها نتایج مفید مشابهی را با ورزش مقاومتی مشاهده نکردند.

دکتر فردیناند فون والدن، یکی از محققان موسسه کارولینسکا در سوئد، گفت: این بر عهده ی خود ما است که فعال باشیم و به حرکت خود ادامه دهیم، این یک قطعه کوچک است که به اهمیت فعالیت بدنی می افزاید، بنابراین فعال بمانید.

متن کامل این مقاله را با عنوان "ورزش استقامتی حاد غلظت برخی از پپتیدهای مشتق شده از میتوکندری را در خون افزایش می دهد" در مجله ی انجمن فیزیولوژی آمریکا  مطالعه کنید. این مقاله به عنوان یکی از بهترین های این ماه به عنوان بخشی از برنامه یAPSselect ، انتخاب شده است.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/endurance-exercise-more-beneficial-to-your-health-than-resistance-exercise